Jag blir så jävla deprimerad

Jag läste den här http://www.aftonbladet.se/debatt/article5993636.ab debattartikeln på Aftonbladetshemsida, och debatten är riktigt bra och beskriver verkligen en vanlig arbetsdag för oss renskötare. Men sen kommer jag till kommentarena. Och jag undrar varför jag aldrig lär mig. Hat och rasism mot oss samer som vanligt, och vipps så blev jag deprimerad.

Att folk i detta avlånga land inte kan förstå att vi också är människor. Dom uttrycker deras hat helt öppet utan att förstå att ni kränker andra männsikor.

"Jag har en lösning: Vi ger en bit av Norrland till samerna skär av det med en gigantisk mur mot övriga Sverige bevakad med vakter/hundar/minfält u name it, så får samerna försöka bygga en ekonomi uteslutande på renskötsel jakt och fiske. Så slipper vi höra deras gnäll om diskriminering osv. Är det konstigt att övriga landet skrattar åt er när ni lallar runt i skogen med era renar och dricker koskenkorva? Och dessutom får pengar för det... suck."

Så låter en av kommentererna till den här debatten. Jag skulle fan vilja se den här personen överleva en enda dag ute i renskog. Göra exakt de vi renskötare gör och se samma saker. Då kan dom se hur lätt de är att "lalla runt i skogen och dricka koskenkorva".

Sen så är det ju de gamla vanliga gnället om att vi "samer bara lever på bidrag" och "jagar ut våra renar i vägen så dom blir överkörd", alltså all den okunskap som finns i detta land gör mig så jävla hellvetes deprimerad.

Sen så var aftobladet jätteoroliga när dom hade med Jimmie Åkessons debattartikel om Islam med i tidningen, att dom skulle bli stämd för hets mot folkgrupp. Men när det gäller samer kan man visst publicera vad som helst. Detta är inte första gången det händer.


Det finns en anledning till att jag inte gillar varg.
Denna kalv, blev som många andra kalvar riven i
våran betesHAGE (alltså inhängnade djur) av en enda varg, under
en och samma natt.


Kommentarer
Postat av: Anna-Karin

Snälla. SNÄLLA Jonas... KAN du inte lalla runt en dag o dricka Kosken???? Så kan jag få fota minen på Per-Jon, och Ante!!! Du kan ju bara hänvisa till artikeln... Och säga att man SKA göra så på jobbet? Snälla... VILKEN humor! Fast bilden på kalven skulle egentligen ut i en riktig tidning, för då kanske folk fattar vad "gnället" gäler...

2009-10-25 @ 21:56:32
Postat av: JH

Okunskap som så mycket annat :S dessutom inte så lätt att ignorera heller!



Äh... vi fortsätt å lalla runt lite till tyck ja! ;)

2009-10-27 @ 22:56:40
Postat av: Jonas

HAHA AK lätt att jag ska.Kosken en dag på jobbet kan vara de bästa :)

2009-10-27 @ 23:35:22
URL: http://lappsnusk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0